Kun toimiala ja yritys kehittyy, tarvitaan mukaan aina myös uusia kasvoja. Tällä kertaa Sievi Hyvinvointitilojen tiimin vahvistukseksi saatiin kokenut kehäkettu Nico Engström, kun etsittiin kasvumarkkinoinnista kiinnostunutta osaajaa juuri luotuun uuteen pestiin.

Kuka?

Nico on pian viisikymppinen, Lempäälässä asusteleva perheenisä joka elää ja hengittää markkinointia sekä kasvuhakkerointia. Entinen sarjayrittäjä on varsinainen työmyyrä, jolle haastavinta on lopettaa työpäivä jos jokin on kesken. ”Kotiin lähtemistä onneksi motivoi upea vaimo ja vain muutaman kuukauden ikäinen tytär, muuten saattaisi työ viedä mennessään” – Nico naurahtaa.

Tausta?

Helsingistä syntyisin oleva Nico on elämänsä aikana kasvanut eräänlaiseksi maailmankansalaiseksi; ”Muutettiin vanhempien työn perässä ympäri Suomea, ensin Keski-Suomeen Jyväskylän seudulle, sieltä Etelä-Pohjanmaalle Kauhajoelle, josta matka jatkui Tampereen kainaloon, Lempäälään.”

Nicon oma matka jatkui Tampereelle, sieltä opiskelemaan Huittisiin AMK tradenomiksi ja stipendillä Englannin Cambridgeen kauppatieteiden maisterin tutkinnon pariin. Välissä tulivat tutuksi myös Tukholma ja Espanja, mutta lopulta Tampereen ympäristö on jostain syystä aina vetänyt miestä puoleensa.

Työtausta?

Monialayrittäjän taival alkoi vuonna 2000 ja nuoruuden innolla oli helppo olla varma siitä, ettei mikään voi mennä pieleen. Mielestään Nico tiesi kauppatieteistä riitävästi, mutta ensimmäinen yritys johti pitkien oppirahojen maksuun. Sitkeydellä hän kuitenkin jatkoi työuraansa useissa eri yrityksissä, missä polku kulki mainosvalokuvaajasta graafikoksi ja kansainvälisen firman markkinointikoordinaattoriksi.

Oma paikka löytyi digitaalisesta markkinointitoimistosta, jossa hän aloitti AD:na, siirtyi projektipäälliköksi ja löysi itsensä myöhemmin toimitusjohtajan tuolista, jatkaen vielä nytkin saman yrityksen hallituksessa. Välillä täytyi poiketa hieman sivuraiteella ja toimia ravintoloitsijaosakkaana ranskalaisen fine diningin parissa Tampereella.

Työnkuva?

Sievi Hyvinvointitiloilla Nico toteuttaa ketterän markkinoinnin mallia. Hän suunnittelee markkinoinnin strategiaa ja materiaaleja, kerää dataa, analysoi ja raportoi sekä pitää yllä visuaalisen viestinnän kokonaisuutta. Nykymallilla markkinoinnin mittaaminen, kehittäminen ja testaaminen ovat jokapäiväistä työtä.
”Koska Sievi HVT ei ole pelkkä rakentaja vaan myös palvelullinen asiantuntijatalo, on kumppaneitten auttaminen meillä isossa roolissa. Autamme siis myös markkinoinnin keinoin, eli esim. rekryviestinnässä, lehdistötiedotteissa ja digi-kentän hyödyntämisen sparrauksessa”, Nico kertoo.

”Tarjoamme rakennettuja tiloja pääsääntöisesti vuokrattavana palveluna ja haluamme huolehtia kumppaneista koko asiakasmatkan ajan. Palvelupaletti on elävä, eli hoidamme vaikka luovutettujen kohteiden avajaisten suunnittelun ja toteutuksen järjestämisen, erilaisten materiaalien toteutuksen, asiakastyytyväisyyden mittaamisen, esitykset, kampanjat, koosteet… mitä milloinkin tarvitaan.” – tekstiä tulee kuin tykin suusta eikä valtaisa innostus omaan työhön jää arvailujen varaan.

Nicon perus työpäivä on juuri niin monipuolinen kuin mitä voisi kuvitella. Aamu alkaa kahdeksalta sähköpostien purkamisella, jatkuu kerättyjen myyntiliidien läpikäymisellä ja myynnille toimittamisella. Seuraavaksi tarkastetaan käynnissä olevien markkinointikampanjoiden toimivuus ja optimointi sekä katsotaan mitä toteutetaan seuraavaksi markkinointikellon mukaan. Palavereja on ympäristösertifioinnista työmaamarkkinointiin ja siltä väliltä, välillä taas jollekin kampanjalle rakennetaan laskeutumissivua verkkoon.

”Meidän käytössämme oleva ”ketterä malli” mahdollistaa nopean reagoinnin lennosta, jolloin tuottavuus pystytään maksimoimaan. Päteviä yhteistyökumppaneita käytetään toteuttamaan sisältöjä, videotuotantoja tai muuta tarvittavaa”, Nico jatkaa.

Parasta ja haastavinta työssä Sievillä?

”Ehdottomasti parasta täällä on hyvä työyhteisö. Olen saanut nauttia luottamuksesta ensimmäisestä päivästä saakka ja muovata työstäni oman itseni näköisen. Kyseenalaistusta ei ole tullut vastaan vaan on saanut tehdä päätöksiä itsenäisesti ja keskittyä tärkeimpään. Koko ajan on tekemistä kun työnsarkaa riittää. Sievi HVT:llä uskalletaan selvästi sanoa oma mielipide ja kun ajatuksia kuunnellaan, myös kehitytään yhdessä.” – Nico tuumaa mietteliäänä.

”Haastavinta on kenties se, että kun työporukka on ripoteltuna ympäri Suomea, ei juuri tapaa ketään kasvotusten. Haaste – vaikka samalla myös etu – on vastuu oman työn ohjauksesta ja päätökset priorisoinneista.”

Viihtyminen Sievillä?

Kysyttäessä viihtyvyydestä, innostus saa taas otteen; ”Olen viihtynyt todella hyvin! Alkuun pohdin, tarjoaako pesti tarpeeksi vaihtelevuutta – oli pieni pelko monotonisuudesta kun on yrittäjän arkeen tottunut, mutta työkenttä on laaja ja monipuolinen. Näin työ pysyy mielekkäänä ja kiinnostavana, varsinkin kun dataan perustuva markkinointi on todellinen ikiliikkuja.”

”Aina voi hioa jotain, eikä ole kertaakaan tullut fiilistä että päivät toistaisivat itseään”, Nico vielä lisää.

Rentoutuminen työn ulkopuolella?

Työn ulkopuolella Nico viettää tietenkin aikaa perheensä kanssa. Liikuntaa hän harrastaa myös paljon ja taustalla onkin pitkä historia kamppailulajien parissa – karate-dojo ja salilla käyminen ovat hyvää vastapainoa arjen kamppailuille.

Kesäistä mielentuuletusta tarjoaa aktiivinen moottoripyöräharrastus ja muuten inspiraatiota tuovat kirjat sekä elokuvat. Yhtenä erittäin rentouttavana henkireikänä Nico mainitsee myös konsolipelaamisen, joka on jäänyt elämään kun on kasvanut tietokoneiden ja pelien parissa.

Mitä vielä?

Jotain hauskaa yksityiskohtaa kysyttäessä, saa kuulla että monessa sopassa keitetty Nico on ”hurjassa” nuoruudessaan tehnyt myös tv esiintymisiä mm. mainoksissa ja onpa mies hypännyt silloisen Euroopan korkeimmaksi mainitun, 175m korkean benji-hypynkin.

Hyppyyn liittyy tietyllä tavalla myös Nicon motto ”Sic parvis magna”. ”Olemme oman onnemme seppiä tai kohtalomme herroja. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta missä en omia pelkojani olisi onnistunut voittamaan.”